Rapport: 35 procent van de Europese consumenten staat open voor het eten van gekweekt vlees
- Mart de Jong
- 7 nov
- 2 minuten om te lezen

Uit een nieuw rapport van de EIT Food Consumer Observatory blijkt dat veel consumenten openstaan voor kweekvlees. In dit onderzoek werd gekeken naar de houding van Europese consumenten ten opzichte van voedingsproducten die gebruikmaken van
biotechnologie. De resultaten? Maar liefst 35 procent van de consumenten staat open voor het consumeren van gekweekt vlees.
Ook is zo'n 43 procent bereid om zuivelproducten te proberen die via precisie-fermentatie zijn geproduceerd. Echter, slechts 23 procent zou 3D-geprint voedsel consumeren, en slechts 26 procent staat open voor genetisch gewijzigde producten. āDit rapport biedt essentiĆ«le inzichten in hoe consumenten de EU Biotech Act waarnemen en wat dit betekent voor de toekomst van ons voedselsysteem,ā zei Lorena Savani, Director of Thematic Leadership, Biotech and Protein bij EIT Food.
Savani vertelt verder: āBij EIT Food geloven we dat biotechnologie een transformerende rol kan spelen in het stimuleren van voedselinnovatie, het versterken van klimaatresistentie, en het verbeteren van de wereldgezondheid. Publiek vertrouwen en betrokkenheid zijn essentieel om dit potentieel te ontsluiten ā wat betekent dat dit rapport een cruciale stap vooruit is op weg naar een duurzame, veilige en gezonde toekomst voor iedereen.ā
Welke leeftijden staan open voor kweekvlees?
Niet geheel verrassend zijn vooral jongere consumenten het meest bereid om voedsel te proberen dat via biotechnologie is geproduceerd; 34 procent van de 18-34-jarigen gaf aan dat ze dit zouden doen, tegenover slechts 17 procent van de 55-plussers. Ook respondenten met een hoger opleidingsniveau waren eerder open voor biotechnologische producten.
De hoogste percentages van onwil werden gevonden in grote markten zoals Frankrijk (52 procent) en Griekenland (56 procent). Sommige consumenten maken zich zorgen dat biotechnologie misbruikt kan worden door grote bedrijven en dat de voordelen ongelijk verdeeld zullen zijn. Deze zorgen zullen moeten worden aangepakt voorafgaand aan het door de EU voorgestelde Biotech Act, dat erop gericht is biotechnologische producten sneller op de markt te brengen.
Biotechnologie kan een transformerende rol spelen
Volgens het rapport moeten beleidsmakers vertrouwen opbouwen via transparantie, waaronder het ingaan op publieke zorgen over duurzaamheidsregelgeving en het bieden van meer duidelijkheid over hoe de EU voedselveiligheid en duurzaamheid reguleert. Ook is het belangrijk dat retailers producten die via biotechnologie zijn geproduceerd duidelijk labelen.
Een recente meta-analyse wees uit dat de waargenomen ethische waarde ƩƩn van de belangrijkste factoren is die consumenten zouden aanzetten tot aankoop van gekweekt vlees; echter, veel mensen bleken zorgen te hebben die hen zouden weerhouden van consumptie van gekweekte producten, waaronder neofobie (weerstand tegen nieuw voedsel), angsten rond veiligheid, en negatieve smaakverwachtingen.
Vlees niet vrij van manipulatie
Een andere recente studie door de EIT Food Consumer Observatory concludeerde dat gekweekt vlees zorgvuldig gepositioneerd moet worden binnen de culturele context om acceptatie in Europa te bereiken. Dit kan onder meer inhouden dat consumentenvertrouwen moet worden opgebouwd in de veiligheid, gezondheidseffecten en milieuvoordelen van gekweekt vlees, terwijl de negatieve gezondheid- en milieu-effecten van conventioneel vlees benadrukt worden. Ook is conventioneel vlees natuurlijk niet vrij van manipulatie, denk aan alle groeimiddelen, antibiotica en andere chemische producten om vlees in grote getale op inhumane wijze te kunnen produceren.



Opmerkingen